Hopp til hovedinnhold
Vy logo

Slik forberedte vi oss til vinteren

2024 var et tøft år for dere som reiser med tog, med forsinkelser, innstillinger og mangel på togsett. Vi gjennomførte derfor flere tiltak for å møte vinteren 2025 bedre forberedt.

Beredskap i vinter

Forrige vinter viste oss hvor sårbar togtrafikken kan være i ekstremvær. Men også de siste månedene har flere faktorer gjort togdriften mer uforutsigbar enn vi og dere ønsker. Eldre tog, økt behov for vedlikehold, ekstremvær og uforutsette hendelser har påvirket punktligheten og kapasiteten på togene våre – mange måneder etter at vi lovet at det skulle bli bedre. Vi forstår at dette har vært frustrerende og det er vi svært lei oss for.

Vi jobber for en mer stabil og forutsigbar togtrafikk

Fjorårets vinter hadde dager med svært lave temperaturer og mye snø, som rammet togtrafikken hardt. Snø og is satte seg fast i kriker og kroker og ble til isblokker på flere hundre kilo, som ødela både kabler og bremsesystemer på gamle tog. For å unngå at denne vinteren skaper like mange problemer, har vi gjennomført en rekke tiltak for å forberede oss på vinteren.

For eksempel vil vi oftere ta togene inn til verkstedene for sjekk og vedlikehold, og har tro på at dette minimerer sjansen for store uventede feil. Da vil vi få flere tog raskere ut av verksted, og ut på skinnene.

Watch on YouTube

Dette gjør vi

Flere mekanikere til å skru på togene

Vi har økt bemanningen på verkstedene våre. Det gjør at vi får gjort unna mer vedlikehold i forkant av – og underveis i vinter. Det betyr også at vi er bedre forberedt på uventede hendelser.

I tillegg har alle togene våre gått gjennom en kontrollsjekk i løpet av høsten. Dermed har vi fått fjernet en del småfeil og oppgradert de delene av toget som var mest utsatt for feil forrige vinter.

Skåne togene mer i ekstremvær

Én av de store utfordringene i fjor, var å kjøre togene altfor hardt under en tøff vinter. Dette må vi endre til vinteren, og vi vil prioritere vedlikehold av tog i stedet for å kjøre alle avganger under de mest utfordrende dagene.

Det betyr at vi vil innstille tog raskere på dager med stort snøfall eller voldsomt vær, for å skåne togene fra skader. De første togene vi innstiller på slike dager, er rushtidsavgangene. (Rx11, L2x etc.)

Strøm, skinner og signal

Det er Bane NOR som har ansvaret for tog-infrastrukturen i Norge, det vil si strøm, skinner og signal, og vi samarbeider tett med dem for å gjøre de rette grepene sammen.

Vi er helt avhengige av at de rydder plattformer og sporene for snø, og vi er glade for at Bane NOR har kjøpt nye brøytemaskiner, så de kan ta unna mer snø enn tidligere.

Flere tog

Vi flytter to togsett fra Vestlandet til Østlandet, der vi har mest behov for dem. Samtidig jobber vi med å finne andre tilgjengelige tog og eventuelt leie dem fra andre aktører i Norden.

Vi håper på – og jobber for – en bedre vinter enn i fjor

Selv om vi ikke med sikkerhet kan vite hvordan vinteren blir, kan du være trygg på at vi gjør alt vi kan for å gi deg en så god reiseopplevelse som mulig.

Tips til deg som skal reise

  • Sjekk reisesøket i Vy-appen eller på vy.no før reisen, så er du oppdatert på eventuelle endringer eller forsinkelser på avgangen din.
  • Skru på varsler i Vy-appen. Da kan vi sende deg et varsel hvis en strekning blir stengt eller hvis toget ditt blir forsinket, innstilt eller kjører fra et annet spor. Gå til Varslinger i menyen for å sette opp faste varsler.
Vilkår ved kjøp
Reisevilkår
Personvern
Informasjonskapsler
Om nettsiden
Tilgjengelighetserklæring