Refusjon, prisavslag og erstatning
Var toget ditt forsinket? Måtte du ta i bruk alternativ transport eller trenger du å få ordnet opp i betalingsfeil? Her kan du finne informasjon og søke om refusjon og erstatning.
Ofte stilte spørsmål om refusjon
Enkeltbillett og periodebillett
Du har rett til å få 50 prosent av billettprisen for enkeltbillett, og 50 prosent av dagsverdien* av periodebilletten refundert ved:
- forsinkelse på over én time til avtalt stasjon med Vys tog Oslo–Bergen og Flåm–Myrdal.
- forsinkelse på over 30 min til avtalt stasjon med alle andre Vy tog.
Du får ikke refusjon av billettprisen dersom du ble varslet om forsinkelser på 30 min/én time før billetten ble kjøpt.
*Dagsverdien regner vi ut ved å dele prisen på periodebilletten med antall dager den gjelder for.
Smartpris
De samme refusjonsbetingelsene gjelder for Smartpris som for enkeltbilletter, til og med den 20. reisen. Du har da rett til å få refundert 50 prosent av billettprisen ved forsinkelse på over 30 min.
Alle reiser etter den 20. billetten har de samme refusjonsbetingelsene som for periodebilletter. Du har da rett til å få 50 prosent refundert av dagsverdien av periodebilletten ved forsinkelse på over 30 min, basert på 30 reisedager i perioden.
Hvis vi ikke kan tilby alternativ transport ved forsinkelse eller kansellering, vil vi refundere dine dokumenterte utlegg til alternativ transport dersom du blir mer enn:
- 20 min forsinket på reiser under 1 time med inntil 550 kr.
- 40 min forsinket på reiser mellom 1 og 3 timer med inntil 825 kr.
- 60 min forsinket på reiser over 3 timer med inntil 1100 kr.
På reiser over tre timer, og hvor forsinkelsen gjør at du ikke kommer frem før dagen etter, vil du få dekket overnattingsutgifter med inntil 800 kr. Er det en reise med bytte underveis, og det er under 20 min til bytte, så vil du ikke ha krav på refusjon.
Merk at du ikke vil få refundert kostnader for følgeskader av forsinkelsen, som f. eks. at du ikke rekker en avtale eller lignende.
Dersom vi har grunn til å tro at reisen blir kansellert eller forsinket med mer enn to timer, vil vi tilby deg valget mellom å fortsette reisen på sammenlignbare vilkår uten ekstrakostnad så langt det er praktisk mulig, eller få refusjon av billettutgiften. Du har ikke krav på å få refundert billettutgifter dersom du får refundert utgifter til alternativ transport som nevnt i punkt 4.2 av reisevilkårene.
Du får ikke refusjon av billettprisen dersom du visste eller burde ha visst om forsinkelsen før du kjøpte billett. Du har heller ikke krav på refusjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldes forhold utenfor vår kontroll.
Hvis forsinkelsen var varslet før du kjøpte billetten, har du ikke krav på erstatning.
I situasjoner hvor det har skjedd noe uforutsett som gjør at det blir buss for tog og du har dermed blitt forsinket, eller du får andre utgifter i forbindelse med forsinkelse eller kansellering av tog, kan du få refundert hele eller deler av utleggene. Dette må gjøres skriftlig med vedlagt dokumentasjon innen tre måneder etter hendelsen.
Flygaranti når du tar toget
- Toget må være 30 minutter forsinket eller mer når det ankommer flyplassen.
- Du må i tillegg beregne minst 30 minutter ekstra fra opprinnelig togankomst til flyplassen og til innsjekkingen stenger.
- Refusjonen dekker ny flybillett og evt. andre utgifter du har fordi du må ta et senere fly.
- Se alle vilkårene som gjelder for tog til flyplassen i punkt 6A i reisevilkårene våre.
Flygaranti når du tar bussen
- Du må beregne minst 60 minutter i tillegg til innsjekkingstid hos flyselskapet for å kunne kreve refusjon.
- Refusjonen dekker kostnader til alternativ transport eller andre påløpte utgifter som følge av tapt flyforbindelse.
- Se alle vilkårene som gjelder for buss til flyplassen i punkt 4.3 i reisevilkårene våre.
Du må sende inn kravet med grunnlag i Vy reisevilkår punkt 6 og 7 skriftlig og uten ugrunnet opphold innen tre måneder etter hendelsen. Legg ved den nødvendige dokumentasjonen (billettreferanse, kopi av kvitteringer o.l.).
I kravet ditt må du gi en detaljert beskrivelse av hva som skjedde. Hvis du har rett til erstatning, vil du få utbetalt penger innen én måned etter at Vy har mottatt kravet og nødvendig dokumentasjon.
Du har ikke krav på erstatning dersom vi har satt opp alternativ transport og du velger å bestille taxi på egenhånd i stedet.
Hvis vi ikke har organisert alternativ transport ved forsinkelse/innstilling og du ender opp med å bestille taxi, kan du søke om erstatning raskt og enkelt på vy.no.
Hvis du bestilte taxi i Vy-appen, og ønsker å søke om refusjon, må du kontakte det taxiselskapet du bestilte turen med. Det er taxiselskapets vilkår for bestilling som gjelder. Her finner du en liste over kontaktinformasjonen til selskapene og deres vilkår.
Ja, du kan refundere periodebilletter som du ikke kan eller vil benytte lenger. Refusjonsbeløpet vil variere avhengig av hvor mange dager det har gått siden billetten ble aktivert. Se hvordan vi beregner refusjon og les refusjonsbetingelsene for periodebilletter.