Hvordan kan jeg sjekke at det er taksameterprisen (ikke maksprisen) som er trukket fra konto?
I appen får du en makspris fra taxiselskapet. Vi reserverer dette beløpet hos deg når du bekrefter bestillingen. Når turen er ferdig blir du trukket det beløpet som er lavest av makspris eller taksameterpris.
For å sjekke at det er taksameterpris som er trukket, og ikke makspris, kan du gå til «Betalinger» og deretter «Historikk» i Vipps-appen. Klikk på «Vy taxi» i listen som vises og klikk deg helt inn på detaljvisning for den aktuelle turen.
Eksempel: Hvis maksprisen var 300 kr og taksameterprisen var 280 kr, vil det stå at 300 kr er reservert hos Vipps. Transaksjonen har status «Reservert». Under «Transaksjoner» lenger ned på detaljvisningen for den aktuelle turen vil det stå -280 kr i rød skrift. 280 kr er altså beløpet som er trukket, og det resterende beløpet er frigitt til din konto. Vipps jobber med å gjøre det tydeligere at status i dette tilfellet er «Betalt» og ikke «Reservert».
Du kan også sjekke i nettbanken din at det er taksameterprisen som er trukket. Det kan ta noen dager før transaksjonen er ferdig behandlet av banken.